L’anomenat “Sistema de la Carta Verda” (“Green Card System”) és el Sistema Internacional d’Assegurança d’Automòbil creat l'any 1949 seguint una recomanació de la Comissió Econòmica per a Europa de l'ONU (UNECE) sobre la base de la Recomanació núm. 5 adoptada pel Grup de Treball sobre Transport per Carretera del Comitè de Transport Interior. És un acord internacional pel qual es facilita la circulació de vehicles entre els diferents països que el componen. El Principat d’Andorra s´hi va adherir l’any 1996.
Les Oficines Nacionals (Bureaux) de cadascún dels països adherits al Sistema Internacional d'Assegurança d'Automòbil segueixen unes normes d'actuació comunes
Les dues funcions principals de cada Oficina és gestionar i resoldre les reclamacions derivades d'accidents:
Les Oficines també supervisen l'emissió de certificats internacionals d'assegurances, més coneguts com a Cartes Verdes, per part de les entitats asseguradores que pertanyen a l'Oficina nacional en cada mercat.
El sistema de Carta Verda és principalment, però no exclusiu, un sistema europeu.
L’àmbit geogràfic del Sistema de Carta Verda s’estén a:
A part dels membres existents del Sistema de la Carta Verda, els països següents són elegibles per a la futura adhesió al “Council of Bureaux – COB”: Algèria, Armènia, Egipte, Geòrgia, Kazakhstan, Líban, Líbia i Síria.
Actualment estan suspesos del Sistema de Carta Verda els següents països membres: Rússia, Bielorússia i Iran.
Consulta el llistat de països del Sistema de la Carta Verda també podeu consultar en el web del ‘Council of Bureaux’
Les Oficines Nacionals col·laboren sobre la base dels Reglaments de Règim Intern signats bilateralment entre cadascuna d'elles.
La introducció del Sistema de la Carta Verda va ser una contribució important per a facilitar el trànsit internacional. No obstant això, mostrar un document a cada frontera encara requereix temps i crea obstacles a la lliure circulació de persones i mercaderies.
D'acord amb una directiva de vehicles de motor de 1972, els estats membres de la UE formen un únic territori dins del qual l'assegurança és obligatòria, però s'han suprimit les inspeccions de la Carta Verda a la frontera.
Així, encoratjats per les iniciatives europees, diversos països membres del Sistema de Carta Verda van “substituir” la Carta Verda o Certificat Internacional d’Assegurança per un Acord Multilateral, el “Multilateral Agreement - MA” (Secció III del Reglament General del Sistema de Carta Verda) pel qual la matrícula del vehicle substitueix la Carta Verda com a prova d’assegurança.
Les Oficines signants del MA es reconeixen mútuament l’assegurança de responsabilitat civil derivada de la circulació de vehicles automòbils (MTPL en les seves sigles en anglès) sobre la base de l’origen del vehicle (a partir del concepte de “territori d’estacionament habitual”, tal com es descriu a l’article 1.4 de la Directiva codificada europea EU MID IV). En la majoria dels casos, un vehicle automòbil es troba normalment en el territori del país del qual porta la matrícula.
En conseqüència en el països de l’acord multilateral la Carta Verda ja no es un document obligatori necessari per creuar les fronteres per als seus conductors.
L’Oficina Nacional del país on es troba habitualment el vehicle garanteix el reemborsament de tots els danys causats per aquest vehicle en altres països, fins i tot si el vehicle no es trobés degudament assegurat.
Les Oficines Nacionals (Bureaux) de cadascún dels països adherits al Sistema Internacional d'Assegurança d'Automòbil segueixen unes normes d'actuació comunes.
Aquests països es troben llistats a la part posterior de la vostra Carta Verda i els podeu trobar en el llistat de països del Sistema de la Carta Verda o també els podeu consultar el web del ‘Council of Bureaux’.
En canvi la formalitat de mostrar la Carta Verda segueix vigent pels altres onze països restants del Sistema la Carta Verda (Secció II del Reglament General del Sistema de Carta Verda). En aquests països l’assegurança també és obligatòria i s’hi ha mantingut els controls fronterers de la Carta Verda.
AL - Albània És va unir l'any 1992
AZ - Azerbaitjan És va unir l'any 2016
BY - Bielorússia (suspès el 30/06/2023)
IR - Iran (suspès el 10/01/2026)
MA - Marroc És va unir l'any 1969
MD - Moldàvia És va unir l'any 1997
RUS - Rússia (suspès el 30/06/2023)
TN - Tunísia És va unir l'any 1969
TR - Turquia És va unir l'any 1964
UA - Ucraïna És va unir l'any 1997
També els podeu trobar al web del Consell d'Oficines / ‘Council of Bureaux’ .
Igualment disposes dels contactes de la xarxa d’Oficines Nacionals del sistema de Carta Verda, al web del ‘Council of Bureaux’.