Quines són les seves funcions

Quines són les seves funcions

La tasca principal del Bureau Andorrà és tractar les qüestions relacionades amb la indemnització dels danys derivats d’accidents en què està implicada la responsabilitat d’un vehicle matriculat i assegurat a l’estranger, quan l’accident es produeix en territori del Principat d’Andorra.

Dins del sistema internacional de la Carta Verda (“Green Card System”), el Bureau Andorrà garanteix la indemnització a les víctimes d'accidents:

  • Causats per vehicles estrangers al Principat d’Andorra.
  • Causats per vehicles andorrans a altres països.

El Bureau Andorrà assumeix per compte de totes les companyies que en són membres les obligacions dels acords i/o convenis que signi amb el Consell d'Oficines Nacionals i/o amb altres oficines nacionals.

 

Per tant, com a part de les seves activitats, el Bureau Andorrà s'ocupa de:

  • L’emissió de les “Cartes Verdes” o certificats internacionals d’assegurança (IMIC), que permeten circular als vehicles matriculats a Andorra per tots els països membres del Sistema de Carta Verda sense haver de contractar una assegurança en cadascun d’ells.
  • Concloure acords amb les Oficines Nacionals d’Assegurances homòlogues d'altres estats del Sistema de Carta Verda sobre el reconeixement mutu de documents d'assegurança.
  • Manté un paper actiu en el Consell d’Oficines Nacionals (CoB – Council of Bureaux), i les principals activitats van des de la governança del Sistema de Carta Verda, passant per l’estudi i implementació de normes per a facilitar la indemnització de les víctimes d’accidents de trànsit transfronterers, fins a les relacions, entre altres, amb les institucions nacionals i internacionals en matèria de l’assegurança d’automòbil i amb ajustadors internacionals de sinistres.
  • Organitzar la gestió de reclamacions o tramitació de sinistres de danys materials i/o corporals causats al territori d’Andorra per vehicles automòbils matriculats en estats, les oficines nacionals dels quals siguin signants de l'Acord Multilateral (és a dir, dels països de l'Espai Econòmic Europeu més Bòsnia i Hercegovina, Montenegro, Sèrbia, Suïssa i Regne Unit).

Quan l’accident ha tingut lloc a Andorra, sent el causant un vehicle estranger, és quan intervé el Bureau Andorrà informant sobre la identitat del representant de l‘assegurador del vehicle estranger causant dels fets, i ajudant a la víctima nacional o estrangera a obtenir la indemnització que li correspon d’acord amb les lleis nacionals d’Andorra:

  • Si s’aplica la secció II del Reglament general (sistema Carta Verda), el Bureau Andorrà atén les víctimes i els perjudicats en nom del Bureau emissor de la Carta Verda, vàlida i en vigor, presentada pel vehicle estranger causant dels danys. 
  • Si és d’aplicació la secció III del Reglament general (presumpció d’assegurança), el Bureau Andorrà atén les víctimes i els perjudicats per compte de l’Oficina Nacional del país de procedència del vehicle causant dels danys.

En el cas d’accidents ocorreguts a l’estranger causats per vehicles matriculats a Andorra, el paper del Bureau Andorrà es centra principalment en vehicles sense assegurança o que hi hagi controvèrsia en l’assegurança quan siguin vehicles:

  • Amb estacionament habitual a Andorra, i amb permís de circulació lliurat pel Govern d’Andorra vàlid i vigent a la data dels fets (Carta Groga), i amb o sense assegurança contractada (secció III del Reglament General = presumpció d’assegurança).
  • Portadors d’un Certificat Internacional d’Assegurança d’Automòbil vigent i autoritzat pel Bureau Andorrà, emès per una companya i/o delegació d’assegurança d’automòbil legalment establerta al Principat d’Andorra (secció II del Reglament General = sistema Carta Verda).
Per a les dades de contacte de les asseguradores i Oficines Nacionals del sistema de Carta Verda, podeu consultar el web del ‘Council of Bureaux’.