Informació general d’interès

Consells pràctics per evitar problemes legals en conduir a l'estranger

23/5/2024

Consells pràctics per evitar problemes legals en conduir a l'estranger

Quan condueixes a l'estranger, és fonamental familiaritzar-te amb les normes de trànsit específiques de cada país. Els senyals de trànsit poden variar, així com les normes i prioritats a la via. Assegureu-vos d'investigar i comprendre aquestes diferències abans de començar el vostre viatge. Això us ajudarà a evitar infraccions i a conduir de manera segura i legal.

Un punt essencial és respectar els límits de velocitat establerts a cada país. Alguns llocs poden tenir límits més baixos o més alts dels què estàs acostumat. Para atenció als senyals de velocitat i respecta’ls en tot moment. Recorda que la seguretat viària ha de ser sempre una prioritat en conduir i, sobretot, quan ho fas a l'estranger.

Velocitats màximes a Europa:

En general, les velocitats màximes a carreteres o autovies a Europa varien entre 90 km/h i 130 km/h, depenent del país. Països propers, com Espanya, Portugal o Bèlgica, comparteixen els 120Km/h; no obstant, a França, Alemanya, Àustria, Eslovènia, Grècia o Luxemburg arriben als 130km/h, però, si arribes a Estònia, tingues en compte que el límit el tindràs en 90 Km/h.

Als que els agradi la velocitat, ja sabran que a Alemanya, algunes seccions de la famosa Autobahn no tenen límits de velocitat recomanats.

 

Velocitats màximes al nord d'Àfrica:

Si parlem de conduir en països estrangers propers, no podem oblidar-nos del Marroc, Algèria o fins i tot Tunísia. En aquests països les velocitats màximes en carreteres poden variar entre 60 km/h i 120 km/h, depenent del tipus de via i ubicació. A Tànger, la velocitat màxima en àrees urbanes és de 40 km/h, com també a Espanya.

T'aconsellem fixar-te bé als senyals de límits de velocitat.

On estacionar a l'estranger:

Quan es tracta d'estacionament, cada país pot tenir les seves normes i regulacions pròpies, i aquí hi ha tot un món. Busca sempre que puguis un allotjament amb estacionament, en cas contrari investiga amb anticipació on i com pots estacionar el teu cotxe de manera segura i legal.

Alguns llocs, sobretot en el centre de les ciutats, poden requerir l’ús de parquímetres o aplicacions de regulació d’estacionament, mentre que altres poden tenir zones d’estacionament restringides. Informa't i evita la immobilització del teu cotxe o multes innecessàries. Recorda respectar les regles allà on vagis.

Senyals vials curiosos de l'estranger:

A França, pots trobar senyals que indiquen prioritat a les rotondes. A diferència d'Andorra o Espanya, on generalment s'aplica la regla de prioritat als conductors que ja són dins de la rotonda, a França, els conductors que ingressen a la rotonda generalment tenen la prioritat.

En països o zones d’alta muntanya como també passa a Andorra, és possible trobar senyals que indiquen la proximitat de ports de muntanya o carreteres amb condicions de conducció més desafiants a causa de la topografia muntanyenca. Aquests senyals t’alertaran sobre la presència de revolts i pendents pronunciats o condicions climàtiques adverses.

A Gibraltar, per exemple, a causa del seu estatus com a territori britànic d'ultramar, s'aplica la conducció per l'esquerra, semblant al Regne Unit. Per tant, trobareu senyals de trànsit i senyalitzacions vials adaptades a aquesta forma de conducció.

 

Documentació del vehicle:

Un aspecte fonamental és l’assegurança del vehicle. Abans de viatjar a l'estranger, verifica si la teva pòlissa d'assegurança actual cobreix la conducció en altres països. En conduir el teu cotxe per l'estranger, sempre que sigui a l'Espai Econòmic Europeu (EEE o EEA), és a dir la UE més Liechtenstein, Islàndia i Noruega, i també a Bòsnia i Hercegovina, Montenegro, Sèrbia, Suïssa i el Regne Unit, podràs fer servir la teva assegurança andorrana.

Si el teu destí són altres, sol·licita a la teva companyia asseguradora el Certificat Internacional d'Assegurança (IMIC) o Carta Verda, però compte! No estan obligats a facilitar-te'l, però si et donen l’ IMIC, recorda que has de portar-lo imprès, encara que t'hagi arribat un PDF no serà legal mostrar-lo en format digital (això canviarà molt aviat però  encara hauràs d'imprimir-lo, a partir de l’any 2025 s’estendrà l’obligatorietat a tots els països de l’admissió del format pdf).

No te'l van donar? Considera llavors obtenir l'assegurança a la frontera del país destí, per alguna cosa es diu Assegurança de Frontera.

A més de l'anterior, porta amb tu altres documents rellevants, com ara el carnet de conduir, el permís de circulació i el registre del cotxe. Això t’ajudarà en cas de qualsevol eventualitat o control policial.

Què passa si tinc un accident en conduir a l’estranger?

Abans de respondre aquesta pregunta, és molt important que entenguis que les cobertures no són iguals a tots els països, i que qualsevol assegurança abans esmentada, ja sigui el Certificat Internacional d'Assegurança, l'Assegurança Frontera o la teva assegurança andorrana a l'estranger, només et cobriran davant de tercers. No s'afegeixen extres que possiblement tinguis a la teva assegurança actual. El millor és informar-te amb la teva companyia asseguradora.

Ara bé, si tens un accident contra un vehicle en conduir a l'estranger, el primer és contactar amb l’assistència a la carretera de la teva companyia asseguradora. Després, per al tràmit del sinistre, contacte també a la teva companyia asseguradora o pots visitar la nostra pàgina web per saber quins passos has de fer: Accident de trànsit amb vehicle estranger.

També s’ha de tenir en compte que hi ha una gran disparitat entre països respecte a les cobertures econòmiques de les assegurances d'automòbils per als “danys a tercers”. Pots consultar la taula amb les cobertures de l'assegurança obligatòria per països   i també podeu consultar el web del ‘Council of Bureaux’.

Actualment les assegurances que ofereixen les companyies asseguradores andorranes i de les delegacions estrangeres que operen en el nostre mercat si causen un accident en un estat del Sistema Internacional d’Assegurança (Sistema Carta Verda), la nostra “assegurança a tercers” sempre assolirà la cobertura més elevada. Per exemple, si un vehicle andorrà causa un accident a França originant danys personals per import de 100 milions d'euros, malgrat que se superaria la cobertura que ofereix una “assegurança a tercers” andorrana (50 milions), si l'accident hagués estat causat a Andorra, el cost quedaria cobert per l'assegurador andorrà. Atorgant inclús cobertura il·limitada exclusivament en aquells països del Sistema de Carta Verda la legislació dels quals exigeixi una assegurança obligatòria il·limitada.

En resum, conduir a l'estranger amb el cotxe requereix precaució i preparació. Assegura’t d'investigar i comprendre les regulacions de trànsit, els límits de velocitat i les normes d'estacionament als països que visitaràs. No oblidis obtenir l'assegurança adequada i portar sempre amb tu els documents necessaris. I gaudeix del viatge mentre condueixes de manera segura i responsable!